هفته نماز
سلام
در این بخش قسمتی از محتوای مربوط به هفته ی نماز را تقدیم میکنم .
آیه
انّنى انا اللَّه لااله الاّ انا فاعبدنى واقم الصلوة لذکر
منم من خدایی که جز من خدایی نیست پس مرا پرستش کن و به یاد من نماز برپا دار
طه١٤
ان الصلوة تنهى عن الفحشاء والمنکر:
همانا نماز انسان را از فحشاء و کارهاى ناپسند باز مى دارد
عنکبوت : آیه 45
حدیث
رسول اکرم صلى الله علیه و آله :
اَلصَّلاةُ مِفتاحُ کُلِّ خَیرٍ؛
نماز کلید همه خوبی هاست.
الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
رسول اکرم صلى الله علیه و آله :
موضع الصّلوة من الدّین کموضع الرّأس من الجسد.
موضع نماز از دین چون موضع سر بود از تن
امام کاظم علیه السلام:
اَفضَلُ ما یَتَقَرَّبُ به العَبدُ اِلی اللهِ بَعدِ المَعرِفَةِ به، الصَلوةُ؛
بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، نماز است.
تحف العقول،ص455
امام صادق(علیه السلام):
الصلوة آخر وصایا الأنبیاء
نماز آخرین وصیت انبیاست
امام علی علیه السلام:
لِکُلِّ شَیءٍ وَجهٌ وَ وَجهُ دینِکم الصَّلاةُ؛
هر چیز دارای سیماست، سیمای دین شما نماز است.
بحار الانوار، ج82، ص227
رسول اکرم (صلوات الله علیه):
اَلصَّلاةُ معراج المومن
قال رسول الله صلى الله علیه و آله :
من صلى رکعتین لم یحدث فیهما نفسه بشى ء من الدنیا غفر له ما تقدم من ذنبه
:هر کس دو رکعت نماز بخواند و در آن از امور دنیا چیزى در فکرش نیاید همه گناهان گذشته اش آمرزیده مى شود.
تعقیبات
امام صادق علیه السلام:
تَسبیحُ فاطِمَةَ علیهاالسلام فى کُلِّ یَومٍ فى دُبُرِ کُلِّ صَلاةٍ اَحَبُّ اِلَىَّ مِن صَلاةِ اَلفِ رَکعَةٍ فى کُلِّ یَومٍ؛
تسبیحات فاطمه زهرا علیهاالسلام در هر روز پس از هر نماز نزد من محبوب تر از هزار رکعت نماز در هر روز است.
کافى، ج 3، ص 343، ح 15
امام صادق علیه السلام:
سَجدةُ الشُکرِ واجِبَةٌ عَلى کُلِّ مُسلِمٍ تُتِمُّ بِها صَلاتَکَ وَتُرضى بِها رَبَّکَ وَتُعجِبُ المَلائِکَةَ مِنکَ... ؛
سجده شکر برهرمسلمانى واجب است،با آن نمازت را کامل و پروردگارت را خشنود مى سازى و فرشتگان را به شگفتى مى آورى.
التهذیب، ج 2، ص 110، ح 183
جملات کوتاه
نماز، مهمترین توصیه پیامبران به فرزندانشان است.
نماز، برطرف کننده غفلت و یادآور خداوند است.
نماز، نور چشم پیامبر است.
نماز، تکبّر را مىزداید.
نماز، پشتوانه انسان در سختى ها و مشکلات است.
نماز، نشانه شکرگزارى نعمتهاى الهى است.
نماز، پایه دین، پرچم اسلام، کلید بهشت و وسیله سنجش ایمان مردم است.
نماز، رابطه مخلوق با خالق است. گناهان را از بین مى برد و انسان مادّى را معنوى مى کند.
عبادتى است که در هیچ حال، ساقط نمى شود
نماز، زنده نگهداشتن سنّت ابراهیم، سیره محمد صلى الله علیه وآله و مرام حسین علیه السلام
است.
نماز، برترین عبادت هاست.
نماز، کوبنده شیطان، خشنود کننده پروردگار، و حضور در برابر آفریدگار بزرگ است.
نماز، مایه پیوند موجودى ضعیف و کوچک، با وجودى برتر و توانا و عظیم است.
حضرت عیسى در گهواره گفت: خداوند، مرا به نماز سفارش کرده است.
امام صادق علیه السلام هنگام وفات فرمود: هر که نماز را کوچک بشمارد، از شفاعت ما محروم
است.
على علیه السلام، در میدان صفین، هنگام نماز، دست از جنگ کشید و به نماز ایستاد.
امام حسین علیه السلام، در میان تیرهاى دشمن، به نماز ایستاد.
رسول خدا صلى الله علیه وآله آنقدر نمازش را طول مى داد، که پاهایش ورم میکرد.
حضرت على علیه السلام در نماز، چنان غرق توجّه به خدا مى شد که از هر چیز غیر از خدا غافل
مى شد.
نماز در بیان بزرگان
امام خمینی(ره)
دراسلام از نماز، هیچ فریضه اى بالاتر نیست نماز، پشتوانه ملّت است. نماز، یک کارخانه
انسان سازى است فحشاء و منکر را نماز، از یک امّتى بیرون م ىکند. مسجدها را خالى نکنید،
نماز، بالاترین ذکرهاست ... این دژهاى محکم را محکم نگهدارید، نگویید که ما انقلاب کردیم حالا
هى باید فریاد بزنیم، خیر، نماز بخوانید، از همه فریادها بالاتر است ...
. شیطان ها از نماز مىترسند، از مسجد مىترسند
امام خامنه ای:
همگان نماز را که داروی شفا بخش روح و مایه صفا و آرامش و نورانیت است، بر همه کارهای دیگر مقدم دارند و در هیچ شرایطی خود را از آن محروم نسازند .
دکتر توماس هیس لوپ: با این قید که من پزشکم، این سخن را می گویم که نماز، بهترین وسیله ای است که تاکنون برای توسعه اطمینان و تسکین اعصاب و آسایش و نشاط، شناخته شده که زمینه بی خوابی را برطرف می گرداند
سرل برت روان شناس انگلیسی :«ما به واسطه نماز می توانیم وارد انبار بزرگی از نشاط عقلانی شویم که در شرایط عادی یارای وصول بدان را نداریم.
نورمن ویزنت گریسی می گوید: «دعا و نماز بزرگ ترین نیرویی است که برای مبارزه با دشواری های زندگی روزانه و به دست آوردن آرامش روحی، شناخته شده است
داستان
امام رضا(علیهالسلام) و نماز:
یکى از ادیانى که نامشان در قرآن آمده هستند« صابئین » که به حضرت یحیى گرایش دارند . براى این فرقه، رهبرى دانشمند ولى مغرور داشتند که بارها با امام رضاعلیه السلام گفتگو کرد، ولى زیربار نمى رفت.در یکى از جلسات، امام رضا علیه السلام استدلالى کرد که او تسلیم شد و گفت: اکنون روح مننرم شده حاضرم مکتب تو را بپذیرم، ناگهان صداى اذان بلند شد، امام رضاعلیه السلام جلسه راترک کرد، مردم گفتند: فرصت حساسى است، چنین فرصتى پیش نمى آید، امام فرمود: اوّل نماز!او که این تعهّد را از امام دید، علاقه اش بیشتر شد. بعد از نماز گفتگویش را تکمیل کرد و ایمان آورد
داستان نماز اول وقت
آورده اند که روزی زن صالحهای به مجلس و اعظی رفت و آن واعظ می گفت هر مومن و هر مومنهای که در اول وقت نماز کند و کارهای دنیانرکده بنماز مشغول شود حقتعالی به نور خود دل او را روشن گرداند و مهمات دنیا و آخرت او را بسازد و او را از شرّ نگاه دارد آن زن چون حدیت را بشنید همیشه در اول وقت نماز می گزارد روزی تنور تافته تا نان بپزد بانک اذان شنید و کودکی داشت بگریستن انم و خمیر ترش گردیده بود چنانکه از کنار ظرف بیرون آمده آن زن با خود گفت مرا سه کار ضروری پیش آمده هیچ به از آن نیست که همه را بگذارم و اول نماز را بجای آورم که رضای خدا در آنست پس بنماز ایستاد .
شیطان که آنحال را بدید فریاد برآورد یاران او حاضر شده دور او را گرفته و گفتند ای مهربان ترا چه واقع شده آن ملعون گفت مرا دردسر گرفته از کردار این زن که سجده میکند گفتند ای مهمتر چون بنماز ایستاد کودک او را در میان تنور انداز پس آن ملعون کودک او را در تنور انداخت او در میان تنور آواز کشید و آواز بگوش مادر رسید غم در دلش پیچید خواست که نماز را قطع کند باز در دل گفت روی از خدا گردانیدن از وسوسه شیطان است با خاطر جمع نماز را تمام کرده برخاست و بسر تنور رفت و دید بقدرت حقتعالی کودک در میان آتش بازی می کند پس سجده شکر بجای آورده او را از میان آتش به سلامت بیرون آورد و پستان به دهنش نهاد و بعد به پختن نان مشغول شد
کلیات جامع التمثیل صفحه 222
تیر در جنگ:
به پاى حضرت على علیه السلام تیرى اصابت کرده بود و امکان خروج آن بخاطر شدت درد وجود نداشت . فاطمه زهرا علیهاالسلام به اصحاب فرمود: آن تیر را در هنگام نماز از پاى او بیرون آورید، زیرا در نماز متوجه غیر حق نخواهد شد پس چنان کردند و تیر را در حال نماز از پاى او خارج کردند.
و در خبر دیگر وارد شده که در جنگ صفین تیرى بر ران مقدسش وارد شد هر چه کردند در موقعیت عادى خارج نمایند نتوانستند.
خدمت امام حسن علیه السلام جریان را عرض کردند، فرمود: صبر کنید تا پدرم به نماز بایستد زیرا در آن حال چنان از خود بیخود مى شود که به چیز دیگر توجه نمى کند.
در حال نماز که امیرالمؤ منین غرق در حق بود تیر را از پاى خارج کردند؛ بعد از نماز متوجه شد خون از پاى مقدسش جارى است ، پرسید: چه شد، عرض کردند تیر را در حال نماز از پاى شما بیرون کشیدیم
شعر
.ارزنده ترین گوهر
ارزنده ترین گوهر مقصود نماز است
زیبنده ترین هدیه به معبود نماز است
کوبنده ترین اسلحه ی مکتب توحید
کز ریشه کند خصم تو نابود، نماز است
گفتم به خرد، پایه دین نبوی چیست ؟
فریاد برآورد و بفرمود: نماز است
آن نکته رسول مدنی گفت به سلمان
سری که به توفیق تو افزوده نماز است
فرمود علی شیر خدا ساقی کوثر
در مکتب ما، مقصد و مقصود نماز است
گویند که با فضه چنین فاطمه فرمود
سرچشمه ی لطف و کرم و جود نماز است
در دادگه عدل خدا روز قیامت
از صلح حسن شاهد و مشهود نماز است
از آمدن کرببلا آنچه به عالم
مقصود حسین بن علی بود، نماز است
ای آن که تویی منتظر مهدی موعود
رمزی که نماید فرجش زود، نماز است
آن روز که آید ز پس پرده غیبت
اول هدف مهدی موعود، نماز است
« ژولیده » بگو تا همه خلق بدانند
نزدیکترین راه به معبود نماز است.
نماز سطوح بالا ):
دل را به نور عشق صفا می دهد نماز جان را به یاد دوست جلا می دهد نماز
از خارزار شرک اگر بگذری به صدق باغ تو را ز جلوه صفا می دهد نماز
تا بنگری جمال حقیقت ز معرفت سرچشمه ات ز آب بقا می دهد نماز
پای تو را ز قید تعلق رها کند دست تو را به دست دعا می دهد نماز
هر دم که سر به سجده اخلاص می نهی روشندلی ز یاد خدا می دهد نماز
چون بشنوی صلای مؤذن ، شتاب کن کز بارگاه قدس ندا می دهد نماز
نماز(برای سطوح پایین ):
آنکس با نماز است همیشه سرفراز است
نماز آرد سعادت دهد جان را طراوت
به هر جا و به هر کار خدا را نظر دار
مشو ای طفل عاقل ز حق یک لحظه غافل
نماز اساس دین است مسلمانی در این است
وضو تا نماز
آن لحظهای که، محوِ وضویم یعنی ز دنیا گردیده رویم
وقتی به صورت آبی فشانم یک پرده از نور بر خود کشانم
بر هر دو دستم تا آب ریزم یعنی ز دام دنیا گریزم
هم بر سر خود هم بر دو پایم با عشق خالق دستی نمایم
این معنیاش هست من مال اویم از سر به پایم در حال اویم
حالا که وقت راز و نیاز است وقت نیایش وقت نماز است
بهر ستایش گشتم محیا کردم خدایا امر تو احیا
گشته وجودم از تو معطر غیر تو حق نیست الله اکبر
تکبیر من را معنی چنین است راه سعادت تنها همین است
با مالک خود در سوز و سازم خود را فراموش چون در نمازم
وقت قیامم فصل جوانی ست وقت رکوعم از ناتوانی ست
یعنی که من در هر لحظه گویم نام خدا را راهش بپویم
رفتن به سجده منظور مردن سر تا به پا را در خاک و بردن
وقتی که از جا خیزم دوباره بر روز محشر دارد اشاره
من در قنوتم گویم به دلدار از آتش خشم من را نگهدار
وقت سلام است بر انبیائش هم بر محمد هم اولیائش
نماز جماعت
آمرزش گناهان
امام باقر علیه السلام :
سه چیز است که موجب کفاره وآمرزش گناهان میشود
وضوی کامل در هوای سرد
درشب وروز برای نماز ها قدم برداشتن
محافظت ومداومت بر نمازهای جماعت
رسول الله صلی الله علیه وآله:
کسی که در نماز جماعت با ایمان وقصد پاک وخشنودی خدا داخل شود,اعمال خود را از سر گیرد(یعنی گناهانش بخشیده میشود
انتظار نماز جماعت وکفاره گناهان:
امام رضا(ع):
انتظار نماز جماعت از جماعتی تا جماعتی دیگر کفاره گناهان است
سبب محو گناه:
رسول اکرم صلی الله علیه وآله:
کسی که بسوی مسجد گام بر میدارد وتا هنگامی که به خانه اش بر میگردد خداوند 10 گناه از نامه عملش پاک میکند.
آگاه باشید هرکس به طرف مسجد برای اقامه نماز جماعت حرکت کند برای هر قدم هفتاد هزار گناه وسیئه از او محو میشود
هفتاد هزار حسنه....
رسول اکرم صلی الله علیه وآله:
آگاه باشید هر کس برای اقامه نماز جماعت به سوی مسجد گام بردارد برای هر قدمش هفتاد هزار حسنه منظور میشود
امام کاظم علیه السلام:
هرکس یک قدم به سوی نماز جماعت بردارد یک درجه به خدا نزدیکتر میشود
رسول اکرم صلی الله علیه وآله:
همانا خداوند از بنده اش زمانی که به نماز جماعت مشغول است وسپس از او حاجتی بخواهد که بر آورده نشود حیا میکند تا اینکه ان را اجابت کند
نماز جمعه
پیامبر(ص) فرمود: نماز جمعه کفاره گناهان میاناین جمعه و جمعه قبل و سه روز پیش از آن است; زیرا خداوند فرمود: هر کس کارخیرى انجام دهد پاداشش ده برابر خواهد بود; و نمازهاى پنجگانه کفاره گناهانىاست که در فاصله میان آنها انجام مىگیرد، چرا که خداوند فرموده است: کارهاىنیک گناهان را از میان مىبرد.
پیامبر اکرم(ص) فرمود: نماز جمعه تا نماز جمعه دیگر و نمازهاى پنجگانه، کفارهگناهان میان جمعههاست تا وقتى که شخص از گناهان کبیره دورى کند.
غسل روز جمعه کفاره گناه است و هر گامى که به سوى نماز جمعه برداشته مىشود،با عمل بیستسال برابر است و چون مومن از نماز جمعه فارغ شود، به پاداش عبادتدویستسال دست مىیابد.
فرشتگان براى نمازگزاران جمعه طلب آمرزش مىکنند
پیامبر اکرم(ص) فرمود: وقتى شب معراج مرا به آسمان بردند، زیر عرش خداوندهفتاد هزار شهر دیدم که هر شهرى همانند دنیاى شما بود و فرشتگانى دیدم کهبالهایشان را گسترده، خدا را تسبیح و تهلیل مىکردند و مىگفتند خدایا، کسانى راکه در نماز جمعه حاضر مىشوند بیامرز; خدایا، کسانى را که روز جمعه غسل مىکنند،رحمت کن.
ابن عباس مىگوید: هنگامى که روز جمعه فرا مىرسد، خداى تعالى امر مىفرماید تامنبرى در بیت المعمور برپا شود; فرشتگان اطراف آن گرد مىآیند، جبرئیل اذانمىگوید، میکائیل امامت مىکند و ملائکه پشتسرش نماز مىگزارند. چون از نماز فارغمىشوند، جبرئیل مىگوید: خداوندا، ثواب این اذان را به امت محمد(ص) هدیه کردم.
میکائیل مىگوید: ثواب این امامت جمعه را به امامان امت محمد(ص) بخشیدم.
فرشتگان مىگویند: ثواب این نماز را به نمازگزاران امت محمد(ص) بخشیدیم.
خداى تعالى مىگوید: شما بر بندگانم جود و کرم کردید و من به جود و کرمسزاوارترم، شما را گواه مىگیرم که گناهان امت محمد(ص) را بخشیدم. آنگاهفرشتگان تا جمعه دیگر، پراکنده مىشوند.
امام صادق(ع) فرمود: مرد بادیه نشینى به نام قلیب خدمت پیامبر(ص) رسید و عرضکرد: اى پیامبر خدا، من چندین بار آماده حجشدم; ولى امکانات انجام آن برایمفراهم نگشت. حضرت در جواب فرمود قلیب، بر تو باد به نماز جمعه. به درستى که حجمستمندان است.
امام باقر(ع) فرمود: به خدا سوگند، به من خبر رسیده است که اصحاب پیامبر(ص) از روز پنجشنبه براى انجام اعمال و مراسم جمعه آماده مىشدند; چرا که جمعه براىمسلمانان کوتاه و مغتنم است.
امام صادق(ع) از رسول خدا(ص) روایت کرد که فرمود: چگونه خواهید بود هنگامى کهفردى از شما پنجشنبه شب براى مراسم جمعه آماده شود؟ چنانکه قوم یهود جمعه شبخویش را براى مراسم مذهبى شنبه مهیا مىکردند.
رسول خدا(ص) مىفرماید: مسلمان روز جمعه (مانند حجاج بیت الله) محرم به شمارمىآید. اگر نماز جمعه را بگزارد، محل خواهد شد; چنانچه پس از نماز جمعه بنشیندتا نماز عصر بخواند به منزله کسى خواهد بود که حج و عمره انجام داده است.
قال الصادق(ع): ما من قدم سعت الى الجمعه الا حرم الله جسدها على النار.» کسىکه به سوى نماز جمعه قدمى بردارد، خداوند بدنش را بر آتش حرام مىکند.
قال رسول الله(ص): ان الناس یجلسون من الله تعالى یوم القیامه على قدر رواحهمالى الجمعات الاول ثم الثانى ثم الثالث ثم الرابع.» رسول خدا(ص) فرمود: نزدیکىمردم به خداوند در روز قیامتبه اندازه رفتن آنها به نمازهاى جمعه است. گروهاول، دوم، سوم و چهارم; به اندازه شرکتشان در نماز جمعه طبقهبندى مىشوند.
پیامبر اکرم(ص) فرمود: سه چیز است که اگر امتم فضیلت و ثوابش را بدانند بر سرکسب ثواب آن به منازعه برخاسته، به قرعهکشى مىپردازند: اذان، رفتن به سوى نمازجمعه و صف اول جماعت.
قال رسول الله(ص): الا اخبرکم باهل الجنه؟ من لایشغله عن الجمعه حر شدید و لابردشدید و لا ردغ.
پیامبر(ص) فرمود: شما را از اهل بهشت آگاه نسازم؟ اهل بهشت کسى است که گرما وسرماى شدید و گل او را از شرکت در نماز جمعه باز نمىدارد.
امام سجاد(ع) از پدر بزرگوارش روایت کرد که حضرت على(ع) فرمود:
قضاوت و اجراى حدود و اقامه نماز جمعه جز با وجود امام و اجازه او صحیح نیست.
امام صادق(ع) از پدر بزرگوارش چنین نقل مىکند: روش على(ع) چنان بود، کسانى راکه به سبب بدهکارى و یا تهمت زندانى بودند، براى شرکت در نماز جمعه از زندانآزاد مىساخت. آنها در نماز حاضر مىشدند و اولیایشان ضامن مىشدند که آنان را بهزندان بازگردانند.
رسول خدا(ص) فرمود: هر کس کارگرى را اجیر کند و او را از نماز جمعه باز دارد،مرتکب گناه شده است و چنانچه بازش ندارد، در ثواب نماز جمعه او شریک خواهدبود.
امام صادق(ع) فرمود: خداوند مومنان را به وسیله نماز جمعه گرامى داشت و رسولخدا(ص) آن را به عنوان بشارت مومنان و توبیخ منافقان، سنت قرار داد; ترک آنشایسته نیست و هر کس به عمد آن را ترک کند، نمازش پذیرفته نیست.
بىاعتنایى به نماز جمعه و عواقب آن
مهر بر قلب تارک
قال رسول الله(ص): «من ترک ثلاث جمع تهاونا بها طبع الله على قلبه.» رسولخدا(ص) فرمود: هر کس سه نماز جمعه را به دلیل سبک شمردن و اهمیت ندادن به آن،ترک کند، خداوند بر قلبش مهر مىزند.
نفاق تارک
قال رسول الله(ص): «من ترک ثلاث جمعات من غیر عذر کتب من المنافقین.» رسولخدا(ص) فرمود: هر کس بدون عذر سه نماز جمعه را ترک کند، از منافقان شمردهمىشود.
کفاره ی ترک نماز
پیامبر گرامى(ص) فرمود: کسى که سه نماز جمعه را بدون عذر از دست دهد، بایدحتما یک درهم، یک صاع یا نصف صاع گندم صدقه دهد.
خشم خدا
عن النبى(ص): لایزال العبد متهاونا بالجمعه حتى یغضب الله علیه.
پیامبر(ص) فرمود: بندهاى که پیوسته نماز جمعه را سبک شمارد، به جایى مىرسد کهخداوند بر او خشم مىگیرد.
بی برکتی
رسول خدا(ص) فرمود: خداوند نماز جمعه را بر شما در همین سال و همین ماه وهمین ساعت واجب کرد; فریضهاى که ثبتشده است: هر کس در حال حیات و پس از مرگتا روز قیامت آن را، از روى انکار و سبک شمردن، ترک کند، خداوند هرگز کار اورا سامان نمىدهد و مبارک نمىکند. آگاه باشید چنین شخصى از نماز، حج، صدقه وبرکتبىبهره است; مگر آنکه توبه کند.
اگر توبه کند، توبهاش را مىپذیرد و با رحمتبه او مىنگرد.
عدم قبولی نماز
امام صادق(ع) فرمود: فمن ترکها متعمدا فلاصلوه له.» هر کس نماز جمعه رابه عمد ترک کند، نمازش پذیرفته نمىشود.