جذب 3
وظایف سرگروه
الف) وظایف سرگروه نسبت به مسجد
. ایجاد انگیزه و تداوم آن جهت حضور فعال در برنامه های مسجد
. تلاش برای جلب اطمینان و اعتماد اعضاء، نسبت به فعالیتهای مختلف مسجد
. هماهنگی و هم افزایی بین برنامه های مسجد .
ب)وظایف سرگروه نسبت به اعضاء مسجد
. شناسایی، ارتباط، جذب و تقویت انگیزه ی افراد.
. عمل به شاخصها و معیارهای اندیشه ی حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه) و حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی) در فعالیتهای تربیتی، اخلاقی – معرفتی، بصیرتی و..
. پاسخگویی به سوالات و شبهات اعضاء.
. آسیب شناسی تربیتی، معرفتی، بصیرتی و مهارتی اعضاء مسجدو اجتماع هدف ( دانش آموز) و اعمال راهکارهای متناسب با قدر و منزلت ایشان جهت برون رفت از آنها.
. ارزیابی و ارزشیابی مستمر از کلاسها و اعضاء در ابعاد چهارگانه ی هدف، به لحاظ میزان رشد و ارتقاء ایشان.
. ارائه ی مشاوره اخلاقی، تربیتی، معرفتی، و بصیرتی به اعضاء.
. ارتباط چهره به چهره، دو طرفه و مستمر با اعضاء.
ج) وظایف سرگروه نسبت به گروه
. تشکیل و اداره ی گروه و رشد تربیتی- معرفتی، اخلاقی و بصیرتی اعضاء.
. ایجاد فضای صمیمانه و انس و الفت در میان اعضاء گروه ، انس بیشتر ایشان با فعالیتهای دینی، قرآنی، علمی و..
د) وظایف سرگروه نسبت به عوامل مؤثر در مرحله جذب
. شرکت فعال و مؤثر در جلسه ی کادر و دریافت و اعمال سیاستها و تدابیر مربی مربوطه.
. تعامل سازنده و مستمر با مدیران ادارات و سازمانها و استفاده از ظرفیتهای ایشان در امور ( اخلاقی، معرفتی، تربیتی، بصیرتی و...) کارکنان.
. تعامل سازنده با عناصر تأثیرگذار بر فرایند ارتقاء کارکنان مسجد
ملاکهای انتخاب سرگروه
فردی که به عنوان سرگروه جذب انتخاب می شود لازم است علاوه بر ویژگیهای ذکر شده ملاکهای دیگری از جمله موارد زیر را داشته باشد.
الف) طی نمودن مراحل اولیه خود سازی و... .
ب) حضور فعال در مسجد
ج) داشتن تحصیلات مناسب (حداقل یک سطح بالاتر از اعضا ).
د) وقت گذاری مناسب برای انجام کار.
ذ) تعهد کافی برای انجام کار.
ه) خلاق و مبتکر.
و) برنامه ریز و طراح بودن و ...
.
2-تربیت و آموزشهای تخصصی جذب
پس از انتخاب سر گروه های جذب، لازم است به منظور بالا بردن سطح علمی و تربیتی ،برای آنان برنامه ریزی نمود تا علاوه بر اندوخته های تجربی، با مراحل، شیوه ها و فنون جذب و هدایت آن به صورت علمی نیز آشنا شوند تا در اجرای ماموریت خود، بتوانند ثمرات و نتایج بهتری را کسب نمایند؛ لذا در جلسه ی سرگروه ها با محوریت مربی متکفل امر تربیت سرگروه بوده و در کنار تربیت خود سرگروه، مربی، سرگروه را در مسائل تربیتی متربیان راهنمایی می نماید.
مسئولیت پذیری، تکلیف مداری، خدمت به مراجعه کننده، امربه معروف و... برخی مؤلفه های تربیتی هستند که در جلسه ی سرگروه ها بدان پرداخته می شود.
آموزشهای تخصصی نیز در دوره های مقدماتی، تکمیلی، تخصصی و ... و همچنین برخی از آنها توسط مربی یا سرمربی در جلسه ی سرگروهها آموزش داده می شود.
1-2 آموزشهای لازم برای سرگروه
الف)آشنایی با مراحل و فرآیند کار فرهنگی :
از آنجا که سرگروه می خواهد در قالب طرحی اقدام وعمل نماید، اگر ازکلیت آن اطلاعی نداشته و اطلاعات کافی از اجرای فرایند و مراحل آن نداشته باشد نمی تواند آن را به نحوی شایسته اجرا نماید. به همین منظور برگزاری دوره آشنایی با مراحل و فرایند هر طرحی برای سرگروه ها امری ضروری می باشد.
ب)آشنایی با مبانی علمی و نظری تعلیم و تربیت:
تعلیم و تربیت در اسلام دارای مبانی نظری و علمی می باشد که لازم است سرگروه آنها را فرا گرفته و در کار تربیت که اساسی ترین کار او می باشد بکار برد. بطور مثال سرگروه در مواجهه با یک کارمند منزوی یا تندمزاج باید بداند از چه روشی برای اصلاح وضعیت وی استفاده کند تا به نتیجه مورد نظر دست یابد.
سرگروه باید فرصت ها، آسیبها و تهدیدات تربیتی را بشناسد تا بتواند به موقع، تصمیم گیری نموده و شیوه های صحیح و مورد نیاز را به مرحله اجرا در آورد.
ج) مهارتهای ارتباطی:
برقراری ارتباط (میان فردی، گروهی و سازمانی)، یک مهارت است. از آنجا که برای این کار روشهای متعددی وجود دارد سرگروه لازم است نسبت به آن آموزش کافی را دیده و تنها به تجربیات تکیه نکند. چرا که برخورد اولیه در ارتباط گیری، امری مهم و ضروری است.
د) مخاطب شناسی تربیتی:
اطلاع، شناخت و کسب تحلیل صحیح از نیازهای تربیتی و روحیات مخاطبین، کارکنان و ضروریات ادارات ، شرایط جذب و برقراری ارتباط سرگروه با آنان، استفاده از راهکارهای تربیتی و مهارتهای لازم، می تواند تاثیر مثبتی داشته و موجبات تثبیت و رشد افراد را فراهم آورد.
و) آشنایی با شیوه های اداره گروه:
آموزش روشها و شیوه ها به منظور ارتقاء سطح کیفی اداره گروه، به سرگروه که با تعدادی از اعضا در قالب یک گروه ارتباط دارد امری لازم وضروری است.
ز) آشنایی با شیوه های اداره اردو:
یکی از فرصتها و برنامه های بسیار مهم تربیتی که تاثیر زیادی در سیر تربیتی اعضاء دارد برگزاری اردوهای جذب (زیارتی، آموزشی و سیاحتی) می باشد؛ که لازم است سرگروه ها، شیوه های اداره این اردوها را آموزش دیده و با آن آشنا شوند تا در برگزاری و اداره هرچه بهتر اردوها از این آموزش ها استفاده کنند.
ح) آشنایی با سیر تربیتی و آموزشی اعضا :
یکی دیگر از مسائلی که موجب افزایش کارایی و بهره وری سرگروه می گردد و می تواند موجبات جذب اعضاء را فراهم نماید. سیر تربیتی و آموزشی مناسب می باشد، که سرگروه تربیتی، لازم است آن را فرا گرفته و در برنامه ریزیها برای گروه مدنظر قرار دهد.
توجه:
آموزشهای ذکر شده، مورد نیاز سرگروه بدون اشاره به محتوا و متون آن است تا در فصل محتوی ها و متون به آن توجه و محتوی ومتون مورد نیاز در جای خود تهیه گردد.