جذب 4
متون و محتوای مورد نیاز سرگروه جذب
برای این مرحله لازم است سرگروه با مراجعه به سیر موضوعات آموزشی و تربیتی به اقتضای جنسیت، تحصیلات، جایگاه شغلی، سن، و... موضوعات جلسات را انتخاب نموده و با مراجعه به مربی نسبت به تهیه محتوا اقدام نماید. مثلا موضوعاتی چون نماز، نمازجماعت، احترام و تکریم ارباب رجوع یا همکاران و زیرمجموعه، آداب و رعایت نظم سازمانی و سلسله مراتب، روحیه ب ایثارگری، شجاعت و ... برای قشر کارمندان مفید می باشند.
3-شناسایی و بررسی اماکن و جمعیت هدف
سرگروه جذب با هدایت و راهنمایی مربی و مسئولین مسجد می بایست، محیط اداره یا سازمان محل کار( محیط هدف ) را بررسی نماید. پس از بررسی محیط جامعه هدف، سرگروه جذب با حضور در این محیط اقدام به شناسایی و جذب نموده و گروه جدیدی را تشکیل دهد.
4-هماهنگی با مدیران ادارات و سازمانها
از آنجا که افراد از مراکز و ادارات جذب بسیج می شوند، لازم است سرگروه ضمن هماهنگی با مدیران سازمانها و ادارات و توجیه آنها( نسبت به طرح و اهمیت آن ) و نیز با برقراری ارتباط مناسب با ایشان، مدیران و مسوولین را آماده همکاری در جهت اجرای طرح، در اختیار قرار دادن کارمندان برای حضور در جلسات و غیره نماید.
5-اعتماد سازی بین بسیج و ادارات
یکی دیگر از نکات مهم، اعتماد سازی بین مسجد و ادارات و سازمان محل کار اعضاء است. در این مرحله یکی از اقداماتی که می تواند موجبات اعتماد فی ما بین طرفین را برقرار و مستحکم نماید تشریح اهداف متعالی مسجد و فعالیتهایی است که قرار است انجام شود. لازم است در تبیین این اهداف و فعالیتها بگونه ای عمل کنیم تا ضمن کسب اعتماد مسئولین و مدیران ادارات از ظرفیت و توانمندی آنان به نحو احسن استفاده نماییم.
از آنجا که مسوولین و مدیران ادارات و سازمانها خود نیز غالبا افرادی فرهیخته، تحصیلکرده، مجرب و اهل نظر هستند استفاده از نظرات، پیشنهادات و راهکارهایی که ارائه می دهند، می تواند ما را در اجرای هر چه بهتر برنامه یاری رساند.
مدیران و مسئولین به شیوه های مختلف می توانند در پیشبرد برنامه ها ازجمله در امر مشورت، پشتیبانی، مدیریتی، تربیتی، امکاناتی و... ایفای نقش نمایند.