نسل ظهور

آخرین مطالب

پیوندهای روزانه

جذب 5

يكشنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۴، ۰۵:۴۲ ب.ظ

ب) مراحل تکمیلی :

به مجموعه فعالیتها و برنامه هایی که پس از مراحل مقدماتی جذب منجر به شناسایی، ارتباط گیری و دعوت به مسجد می گردد، اطلاق می شود.

1. شناسایی افراد مستعد

به شناخت نیروهای مستعدی اطلاق می گردد که توسط سرگروه جذب امکان حضور آنان در گروههای تربیتی فراهم گردیده است.

1-1شیوه های شناسایی

1-1- 1) حضور فعال سرگروه ها در ادارات

یکی از شیوه های شناسایی، حضور فعال و هدفدار جهت ارتباط گیری چهره به چهره در محل کار، اردوها، فعالیتهای جمعی مثل نماز جماعت و ... به منظور جذب کارمندان متعهد، می تواند در شناسایی اولیه کمک نماید.

 

2-1-1) استفاده از ظرفیت مدیران ادارات و سازمانها

استفاده از ظرفیت مدیران ادارات و سازمانها ،به لحاظ حضور این افراد در برنامه ها ، پشتیبانی های معنوی و مادی، تشویقها و برگزاری برنامه های تفریحی و ورزشی، می تواند سهم قابل توجهی در ترغیب و جذب کارکنان به مسجد ایفا نماید.

3-1-ا) استفاده از ظرفیتهای مسجد

برای شناسایی می توان از کلیه ظرفیتها یی که در محیط وزارتخانه ها و ادارات حضور دارند، در راستای شناسایی و جذب استفاده شود.

4-1-1) فعال سازی افراد تأثیر گذار در راستای شناسایی و ترغیب افراد مستعد جذب

در ادارات و سازمانها لازم است، از ظرفیت افراد تاثیرگذار، امین و مورد اعتماد برای شناسایی و ترغیب افراد یاری بطلبیم.

5 - 1-1) برپایی مراسمات جذاب و متنوع به منظور شناسایی، جذب و توجیه آنان

برپایی مراسماتی از قبیل فرهنگی، اردویی تفریحی و ورزشی و دعوت به شرکت افراد در فعالیتهای جمعی مثل نماز جمعه، راهپیماییها، می تواند زمینه مناسب را برای برقراری ارتباط و شناسایی افراد بوجود بیاورد، که سرگروهها بتوانند از این فرصتها برای جذب افراد استفاده نمایند.

6-1-1) برنامه هایی با حضور خانواده های کارمندان

پس از ایجاد زمینه های ارتباطی مناسب، از طریق ارسال بسته های فرهنگی و تبلیغاتی، در مواردی برنامه هایی مثل جشنها و مراسمات با حضور خانواده های کارکنان ادارات و سازمانها به منظور ارتقاء سطح بهداشت روانی، آشنایی   خانواده های کارمندان با یکدیگر، و نیز اثرات فراوان دیگر ، برگزار بشود که این امر می تواند جاذبه های طرح را مضاعف نماید.

 

2-1 ملاکهای شناسایی

برای اینکه بتوانیم در جذب افراد رقابتی سالم و در عین حال سازنده ایجاد کنیم ملاک و معیارهایی را تعیین   می نماییم.

1-2-1) علمی، تخصصی و مهارتی

یکی از مسائلی را که می توان برای شناسایی و جذب افراد مورد توجه قرار داد سطح علمی و تخصص افراد است که حتی المقدور لازم است در وضعیت مطلوبی باشد.

2-2-1 ) شغلی

یکی از ملاکهایی که می توان به عنوان معیار شناسایی و جذب افراد مدنظر قرار داد، شغل و تخصص ایشان در جهت همگن تر شدن گروه و هدفمند تر شدن طرح است.

3-2-1) موقعیت و پست سازمانی، سن و تحصیلات و موارد دیگر می تواند در جذب مؤثر باشد.

 

2-برگزاری برنامه های عمومی و جذاب متناسب با کارمندان:

از اقتضائات مرحله جذب برگزاری برنامه های جذاب و متنوع برای مخاطبین جهت تاثیرگذاری بیشتر در این مرحله  می باشد.

1-2) هدف گذاری مناسب:

هدف از تمام برنامه هایی که در این مرحله انجام می شود جذب افراد به مسجد به منظور تربیت براساس اصول و مبانی اسلام است.

2-2) برنامه ریزی و روش اجرای آن:

ازآنجا که لازم است علاوه بر برنامه ریزی بر اساس اصول و مبانی اسلامی و تربیتی، برنامه ها از جذابیت خاصی نیز برخوردار باشند و رعایت تناسب برنامه ها با جایگاههای شغلی و حرفه ای، تحصیلات، سن و...کارمندان بسیار ضروری به نظر می رسد. در این مرحله، از برنامه های مفید و پرنشاط با رعایت موازین شرعی مانند جلسات تربیتی، ورزشی، اردویی و... استفاده گردیده و با شور و نشاط اجرا می گردد.

 

 

3-2) اجرا کننده برنامه ها:

مسئولیت اجرای برنامه هایی که برنامه ریزی شده بر عهده سرگروه می باشد. اما وی می تواند از ظرفیت و توانمندی دیگر افراد برای اجرای برنامه ها استفاده نماید. فردی که می خواهد در انجام این امور به سرگروه یاری وکمک رساند، لازم است ملاکهایی داشته باشد که در ویژگیها به آن اشاره گردیده است.

 

4-2) زمان اجرای برنامه ها

لازم است زمان اجرای برنامه ها به گونه ای تنظیم گردد که افراد و اعضا شرکت کننده کمترین دغدغه را داشته و با خیال راحت و با آرامش در جلسه و برنامه ها شرکت نمایند مثلا در ساعت کاری به صورتی که مزاحم امور شخصی باشد، توصیه نمی شود.

با توجه به فرصت کم در برنامه ها و اردوهایی که هدف از برگزاری آن جذب افراد می باشد و اغلب کوتاه مدت        می باشند لازم است از حداقل زمان ، بیشترین استفاده را برده تا تعداد بیشتری تحت تاثیر قرار گرفته و جذب شوندمطابق حدیث «خیر الکلام ما قل و دل» یا  «خیر الکلام ما لا یمل ولا یقل بهترین کلام آن کلامی است که کوتاه باشد و دلالت بر مطلب کند.

5-2) مکان اجرا

از آنجا که مکان اجرا می تواند تاثیر بسزایی در جذب مخاطبین داشته باشد لذا مکان اجرای برنامه ها نیز باید دارای جذابیتهایی درخور شأن افراد باشد تا بتواند خاطره خوشی از برنامه ها در ذهن افراد ایجاد نماید. مانند مکانهای زیارتی، ورزشی، تفریحی و ...( مکان تشکیل گروه ها می تواند  هر مکان مناسبی  باشد).

6-2) تنوع برنامه ها

تنوع داشتن برنامه ها یکی دیگر از مواردی است که می تواند مثمر ثمر واقع گردیده و کارمندان را در رده ها و جایگاههای مختلف جذب نماید که به همین منظور، لازم است برنامه ها در مرحله جذب از تنوع زیادی برخوردار باشند تا بتوان بواسطه آنها افراد با سلایق و علایق مختلف را جذب کرد از جمله بر نامه های قرآن و تفسیر، جلسات گروهی، اردوهای زیارتی یا دیدار با علماء و اساتید اخلاق ، بازدیدهای علمی یا شغلی - تخصصی ، گروه های نشریه و... متناسب با شغل، تخصص، تحصیلات، سن و.. .

 

۹۴/۰۵/۲۵
امین دادخواه

جذب

کار فرهنگی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی